This research aims to identify the most relevant methods and tools for driving skill assessments to guide professional practices.
Résumé :
Non-evolutive acquired brain injuries such as traumatic brain injury, stroke, cerebral anoxia or encephalitis, affect people from cognitive, behavioural and sensorimotor damage. These disorders should hind their driving abilities, increasing crash risk by more than twice. Consequently, since 2005, legislation has requested that people who suffer from brain injury visit a registered doctor to keep their driving license valid. Then, the 2022 decree dated march 28th requires that registered doctors take into account elements of patients’ multiprofessional assessment. In 2016, the French Health Authority (HAS) certified a recommendation list written by four different care organizations. Some items recommend a cognitive assessment with a neuropsychologist, a sensorimotor assessment with an occupational therapist, and an on-road assessment with a rehabilitation practitioner and a driving school instructor. Practitioners in rehabilitation centres are used to applying the main recommendations despite the lack of consensus about the methods and tools used. Therefore, this study aims to identify the most relevant methods and tools for driving skill assessments to guide professional practices. The first multicentre study will investigate the sensibility and specificity of both neuropsychological tests and an on-road evaluation table, through correlation and concordance analysis. The second study uses an action research approach in a bid to improve field practices on the bases of experiences shared by professionals during focus groups. Thus, practitioners have already codesigned a protocol assessment (used in the first study) that they will improve several times until optimal practice. Third, a longitudinal study will find out the benefits of these assessments and of the educational support on driving habits, behaviour and on car crash risk.
Mots Clés : brain injury, driving assessment, road safety
Directrice de Thèse
Catherine Gabaude, directrice de recherche — Université Gustave Eiffel
À lire aussi

Soutenance de thèse de Florent Vinchon
Mercredi 21 mai à 9h, à l’Amphithéâtre Anzieu de l’Institut de PsychologieTitre de la thèse : "La créativité à l'ère de l'intelligence Artificielle" Résumé de la thèse : Avec la popularisation des IA Génératives (GenAIs), un intérêt croissant s’est développé autour de...

Alexandre Oboeuf : “Créer en jouant : la créativité motrice en situation incertaine”
Jeudi 19 juin 2025 à 10h30 en 2036. © Résumé : Dans les sports collectifs, que ce soit en club ou à l’école, la performance est souvent réduite à des critères physiques, techniques ou tactiques. Pourtant, les individus les plus performants ne sont pas...

Raphaël Juillard : “Le Chercheur-Obstacle : Pour l’Étude du Moteur Créatif, entre Anthropologie et Psychologie”
Jeudi 27 mars 2025 à 10h30 en 1046. © Résumé : Le moteur créatif serait ce qui permet à l’artiste de traverser et progresser dans les étapes (Wallas, 1926) du processus créatif. Le Chercheur-Obstacle est un cadre théorique et méthodologique cherchant à en...

Jordan Navarro : De la coopération Homme-Machine à la symbiose Humain-Technologie
Jeudi 13 mars 2025 à 10h30 © Résumé : Un premier volet de la présentation portera sur les coordinations perceptivo-motrices en conduite automobile manuelle et assistée. Le second volet traitera de l’automatisation de l’activité de conduite automobile. Il...