This thesis aims to fill this gap by studying the difference between non-immersive and immersive virtual environments in terms of creativity enhancement at individual and collective levels.
Résumé :
As one of the essential skills for the 21st century, creativity influences people’s work and daily life, and people enhance creativity in classrooms and workplaces in various ways to achieve better goals. As VR systems become more user-friendly and affordable, researchers in the domain of creativity use them as creativity-boosting tools. Many experimental results have shown the effectiveness of both non-immersive (e.g. desktop) and immersive (e.g. VR headset) virtual environments in enhancing creative performance compared to reality. However, only a few studies compared the effect of two types of virtual environments (i.e. non-immersive and immersive) in terms of their creativity-boosting effects. This thesis aims to fill this gap by studying the difference between non-immersive and immersive virtual environments in terms of creativity enhancement at individual and collective levels. More specifically, I focus on comparing the effects of two digital representations, user-representation (i.e. avatar) and contextual representation in two virtual environments on creativity enhancement. In addition, I consider embodiment and presence, two psychological factors that are influenced by the level of immersion, to have mediation effects in the relationship between avatar, context, and creativity enhancement. I will conduct a series of lab experiments with single participants (individual level) or participants in groups (collective level), and observe the change in perceptions, emotions, behaviors, physiological activities, and creative performances of the participants in different kinds of virtual environments. With the empirical results, I will build a theoretical framework to describe the relationship between avatar, context, immersion, embodiment, presence, and creativity (the creative process and the creative performance) in virtual environments.
Directeurs de Thèse
Jean-Marie Burkhardt, Directeur de Recherche — Université Gustave Eiffel
Todd Lubart, Professeur des Universités — Université Paris Cité
Liu, Jiayin, Jean-Marie Burkhardt, and Todd Lubart. 2023. “Boosting Creativity through Users’ Avatars and Contexts in Virtual Environments—A Systematic Review of Recent Research.” Journal of Intelligence 11 (7): 144. https://www.mdpi.com/2079-3200/11/7/144.
À lire aussi

Soutenance de thèse de Florent Vinchon
Mercredi 21 mai à 9h, à l’Amphithéâtre Anzieu de l’Institut de PsychologieTitre de la thèse : "La créativité à l'ère de l'intelligence Artificielle" Résumé de la thèse : Avec la popularisation des IA Génératives (GenAIs), un intérêt croissant s’est développé autour de...

Alexandre Oboeuf : “Créer en jouant : la créativité motrice en situation incertaine”
Jeudi 19 juin 2025 à 10h30 en 2036. © Résumé : Dans les sports collectifs, que ce soit en club ou à l’école, la performance est souvent réduite à des critères physiques, techniques ou tactiques. Pourtant, les individus les plus performants ne sont pas...

Raphaël Juillard : “Le Chercheur-Obstacle : Pour l’Étude du Moteur Créatif, entre Anthropologie et Psychologie”
Jeudi 27 mars 2025 à 10h30 en 1046. © Résumé : Le moteur créatif serait ce qui permet à l’artiste de traverser et progresser dans les étapes (Wallas, 1926) du processus créatif. Le Chercheur-Obstacle est un cadre théorique et méthodologique cherchant à en...

Jordan Navarro : De la coopération Homme-Machine à la symbiose Humain-Technologie
Jeudi 13 mars 2025 à 10h30 © Résumé : Un premier volet de la présentation portera sur les coordinations perceptivo-motrices en conduite automobile manuelle et assistée. Le second volet traitera de l’automatisation de l’activité de conduite automobile. Il...