This research aims to identify the most relevant methods and tools for driving skill assessments to guide professional practices.
Résumé :
Non-evolutive acquired brain injuries such as traumatic brain injury, stroke, cerebral anoxia or encephalitis, affect people from cognitive, behavioural and sensorimotor damage. These disorders should hind their driving abilities, increasing crash risk by more than twice. Consequently, since 2005, legislation has requested that people who suffer from brain injury visit a registered doctor to keep their driving license valid. Then, the 2022 decree dated march 28th requires that registered doctors take into account elements of patients’ multiprofessional assessment. In 2016, the French Health Authority (HAS) certified a recommendation list written by four different care organizations. Some items recommend a cognitive assessment with a neuropsychologist, a sensorimotor assessment with an occupational therapist, and an on-road assessment with a rehabilitation practitioner and a driving school instructor. Practitioners in rehabilitation centres are used to applying the main recommendations despite the lack of consensus about the methods and tools used. Therefore, this study aims to identify the most relevant methods and tools for driving skill assessments to guide professional practices. The first multicentre study will investigate the sensibility and specificity of both neuropsychological tests and an on-road evaluation table, through correlation and concordance analysis. The second study uses an action research approach in a bid to improve field practices on the bases of experiences shared by professionals during focus groups. Thus, practitioners have already codesigned a protocol assessment (used in the first study) that they will improve several times until optimal practice. Third, a longitudinal study will find out the benefits of these assessments and of the educational support on driving habits, behaviour and on car crash risk.
Mots Clés : brain injury, driving assessment, road safety
Directrice de Thèse
Catherine Gabaude, directrice de recherche — Université Gustave Eiffel
À lire aussi
Soutenance de thèse de Quentin Jordahn
Mercredi 18 décembre de 14h à 17h à l'Institut de Psychologie de l'Université Paris CitéTitre : Etudes sur les facteurs déterminants à l’implémentation de l’Immersive Learning dans l’activité des formateurs et des organismes de formation Jury : Philippe Cabon Maître...
Soutenance de HDR de Julien Cestac
Mardi 10 décembre à 13h30, Salle du Conseil de l'Institut de PsychologieTitre : Influence sociale et sécurité routière : le risque et la règle Jury : Thémis Apostolidis, Professeur des Universités à Aix-Marseille Université, Rapporteur;Philippe Cabon, Maître de...

Soutenance de thèse de Francesca Murdocco
Lundi 2 décembre à 14h, à l’Amphithéâtre Anzieu de l’Institut de PsychologieTitre de la thèse : "Questionnement conceptuel et psychométrique autour du Capital Psychologique : apports de la théorie de réponse à l’item Thurstonienne." À lire...

Séminaire de Bernard Andrieu : “Les dessins de conscience : Une méthodologie émersive par une théorie du corps”
Jeudi 16 janvier 2025 © Résumé : La cognition incarnée est le courant théorique dans lequel nos doctorant.e.s et moi-même nous inscrivons, ainsi que l’émersiologie par nos travaux, en autres, avec Alain Berthoz (Collège de France), Richard Shusterman (USA),...